Jeannette Smelt-Bergmans

Yoga bevordert je fietsprestatie
Het is dinsdagmiddag en het huis klinkt vol kinderengeluiden die met elkaar spelen. Het is bij ons altijd Full House! En terwijl de kids heerlijk na school met elkaar spelen, beginnen voor mij de voorbereidingen van de dinsdagavond.
 
Fiets- en zwemkleding wordt verzameld voor de trainingen, eten koken, fietsen van Milan en mij op de fietsendrager zetten….
 
Terwijl ik de fiets uit de garage haal, moet ik eerst een paar keer kijken.. shit lekke band! Nu net op het moment dat ik er niet op zat te wachten verzamel ik de spullen bij elkaar om het klusje even te fixen. Tegelijkertijd staat het eten te pruttelen en rennen de kinderen rond.
 
Hoe dan ook, er wordt getraind vanavond! Het is nu niet dat ik dagelijks mijn band plak, met enige onhandigheid en wat gepuzzel had ik het toch weer snel voor elkaar om ook mijn fiets nog net op tijd klaar te hebben om vervolgens weer tot de orde van de dag over te gaan… oh bijna vergeten, het eten staat nog te pruttelen!
 
Eenmaal aangekomen bij ons clubhuis van Team Brabant 2000 bleek wel dat de voorbereiding met enige tijdnood nog net gehaald was.
 
De fiets hing letterlijk en figuurlijk nog ergens tussen de rails van de imperiaal. Pfff dat is dan maar net goed gegaan. Ik was de mountainbike vergeten vast te maken.. en ja hoor de routine in het bandenplakken zat er duidelijk nog niet in, want anders had ik de buitenband wel gecheckt op scherpe voorwerpen. De band was alweer lek voordat ik op het zadel kon springen. Gelukkig zijn er altijd wel helpende handen bij Team Brabant 2000 en Milan vond het allemaal wel prachtig om te aanschouwen.
 
Na de tweede plakronde, moest het wel goed gaan. Helaas waren de goden me niet goed gezind. Na de w-up en wat techniektraining legde mijn voorband het lootje. Een ding wist ik wel, de fiets zetten we even aan de kant, de derde lekke band van die avond is dan voor latere zorg. Als compromis van de verloren trainingstijd had ik me al voorgenomen om de dag erna op de Tacx een extra lange duurtraining te doen om daarna af te sluiten met een serie yogaoefeningen.
 
Wekelijks yoga beoefenen helpt mij als duursporter om bij het wielrennen blessures te voorkomen maar ook om het spierherstel te bevorderen.
Na een intensieve training vraag ik vaak mijn kinderen om me te helpen in de yogahoudingen. Bij wielrennen span je je spieren intensief aan over een langere periode. Door het extra gewicht van mijn kinderen die op mijn rug zitten kan ik in de houding juist meer ontspannen vinden en mijn spieren op meer lengte brengen. Door yoga krijg je merkbaar soepelere spieren en gewrichten.
 
Energie verdeling
Bij yoga wordt je je bewuster van je lichaam. Tijdens de training betrap ik mezelf er wel eens op dat ik te veel spanning creëer in mijn nek en schouders. Dan praat ik tegen mezelf alsof ik tegen mijn eigen yogi’s praat.

Door bewuster je energie te verdelen, kun je meer uit je training halen. Door de spieren te ontspannen die geen hoge inspanning hoeven te leveren. Laat je benen maar het zware werk doen.
 
Ademtechniek
Yoga is de verbinding tussen lichaam en geest doormiddel van ademhaling. Het leren van goede ademhalingstechnieken op de yoga mat kunnen je vele voordelen opleveren tijdens je fietstraining. Je vergroot je longcapaciteit en uithoudingsvermogen. Alleen al het feit dat je door een goede ademhaling meer zuurstof kunt opnemen die ten goede komt van je sportprestatie. Je spieren zullen je dankbaar zijn doordat de zuurstof opname optimaal is en dus ook minder snel lactaatvorming (melkzuur) ontstaat.
 
Mentale veerkracht
Voor iedereen die intensieve trainingen doet zal zich erin herkennen dat je op een punt komt dat je twee stemmetjes in je hoofd hebt. De een zegt “opgeven!” de ander zegt “doorgaan!”. Voordat je het weet ben je hele gesprekken met jezelf aan het voeren. Al dat gebabbel in je hoofd kan best wel eens gezellig zijn, maar dat is totaal verloren energie.
 
Door yoga krijg je meer mentale veerkracht en word je je er bewuster van dat alles maar tijdelijk is. Je kunt meegaan in de weerstand die je op dat moment zowel fysiek als mentaal voelt of je kunt de weerstand omarmen en je focussen op je ademtechniek die je aandacht verlegt, je zenuwstelsel kalmeert en de gedachtes die je prestatie op een negatieve manier beïnvloeden kunt loslaten. Voordat je het weet zit je in een heerlijke flow en heb jij je training of wedstrijd succesvol volbracht!
 
Balans in belastbaarheid en houding
Wanneer ik na een lange rit van de fiets stap, dan voelt het rechtop staan als iets nieuws waarin ik gek genoeg altijd een soort verwondering heb: “oh ja, ik kan ook rechtop staan”. Tijdens het fietsen worden je spieren voor een langere tijd eenzijdig belast door de herhalende cyclische beweging en de eindeloze voorovergebogen houding. Overbelasting en overtraining ligt bij wielrennen op de loer.
 
Alles draait om de juiste balans. Fietsen is een echt Yang element wanneer het om belastbaarheid gaat. Door Yin Yoga toe te passen, komen Ying en Yang weer in balans en voorkom je blessures.
 
Sportprestatie
Yoga helpt je beter presteren doordat het je lichaamshouding op de fiets verbetert, het heeft positieve effecten op je conditie doordat je je ademtechniek verbeterd en je het komt je bewegingspatroon ten goede. Je zult ervaren dat je met yoga relaxter op de fiets zit en je energie vele malen beter verdeeld waardoor je minder snel moe wordt.
 
Wil jij yoga gebruiken om je fietsprestaties te ondersteunen?
Als fietsen je hoofdsport is en je intensief traint, kies dan voor rustige lessen zoals Yin Yoga. Deze lessen zijn gericht op herstel en ontspanning en houden je spieren soepel. Als je minder vaak fietst of kampt met blessures kies dan voor een vorm van yoga waarmee je kracht opbouwt zodat je lichaam zichzelf beter kan ondersteunen. Een sterke core voorkomt rug- en nekklachten en verbetert je ademhaling. Geschikte lessen zijn o.a. Vinyasa Yoga of te wel de Power Yoga. Meld je aan voor een kennismakingsles.


Sponsoren